سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به خاطر این 10 وضعیت نوجوان خود را به نزد روانشناس ببرید

از نوسانات خلقی گرفته تا مسائل مربوط به مدرسه، همه نوجوانان هر کدام مسائل روحی و روانی متعددی را در دوره نوجوانی تجربه میکنند. گاهی اوقات، پریشانی و اضطراب نوجوان ممکن است به حدی برسد که تسکین آن به تنهایی از عهده خود او و والدینش بر نیاید. در این مواقع شما باید حتما فرزند نوجوان خود را به نزد یک درمانگر یا روانشناس ببرید.

 

مراجعه به روانشناس نشانه بدی نیست

متاسفانه به خاطر جو نامناسب فرهنگی کشورمان، اغلب اوقات مراجعه به مطب روانشناس به داشتن مشکل روانی بزرگی تعبیر میn شود. حال اینکه ممکن است شخص واقعا مشکل بزرگی نداشته باشد و تنها برای یک مساله کوچک و به خاطر ارزشی که برای سلامتی خود قائل است به روانشناس مراجعه کند.

 

ذر خصوص نوجوانان نیز این قضیه صادق است. در اغلب موارد نوجوان مشکل بسیار جزئی دارد و هدف از ویزیت او توسط مشاور یا روانشناس تنها حل مشکل و جلوگیری از بزرگتر شدن آن است.

 

مراجعه به تراپیست را به فرزند نوجوان خود پیشنهاد دهید

اگر فکر می کنید نوجوان شما از صحبت کردن با ارائه دهنده خدمات بهداشت روان خوشحال می شود حتما به او پیشنهاد دهید که یک جلسه درمانی و یا حتی ارزیابی برایش ترتیب دهید.

 

با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید و از او بخواهید کسی را به شما معرفی کند و  یا مستقیما با یکی از آن ها قرار ملاقات بگذارید. بعضی اوقات، چند جلسه درمانی کوتاه مدت می تواند تفاوت زیادی در بهزیستی کلی نوجوان شما ایجاد کند.

 

مشکلات رایج دوره نوجوانی که توسط روانشناس برطرف میشوند

نوجوانان می توانند از ملاقات با یک درمانگر برای گفتگو در مورد موضوعات مختلف ، از مباحث مربوط به روابط گرفته تا سؤالات مربوط به هویت جنسی بهره مند شوند. در ادامه با 10 مشکل رایج بین نوجوانان که باید برای برطرف کردن آن ها به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کرد خواهیم پرداخت.

 

1. افسردگی

اختلالات خلقی اغلب در سالهای اول نوجوانی شروع می شود. اگر این اختلالات درمان نشود، برای مثال افسردگی می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. اگر به نظر می رسد نوجوان شما تحریک پذیر، غمگین و یا منزوی است، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید. تشخیص دقیق و مداخله اولیه، مؤلفه های اصلی درمان مؤثر هستند. هرچند در اغلب موارد نوجوانانی که افسردگی دارند باید به یک متخصص روانشناس مراجعه کنند.

 

2. اختلالات اضطراب

در حالی که بروز نگرانی در نوجوانان عادی است، اما برخی از نوجوانان دچار اضطراب شدید می شوند.

 

این که آیا نوجوان شما با صحبت کردن در کلاس و مقابل معلم یا همکلاسی هایش مشکل دارد، یا اینکه دائماً نگران بروز اتفاقات ناگوار است، میتواند برای نوجوان ناگوار و ناراحت کننده باشد. مراجعه به مراکز بهداشت روان میتوانند به نوجوانان یاد دهد که علایم مشکلات مختلف روانی مثل اضطراب را شناسای کرده و با آن مقابله کنند.

 

3. مشکلات رفتاری

تعلیق در مدرسه، نقض مکرر قوانین، و رفتار پرخاشگرانه ممکن است نشانه بروز مشکلات جدی تر در فرزندان شما باشد. یک درمانگر می تواند به کشف مشکلات بالقوه سلامت روان، نقص مهارت یا مشکلات اجتماعی که ممکن است روی رفتارهای نوجوان شما تاثیر بگذارد خواهد پرداخت و سرانجام به بهبود رفتار او کمک میکند.

 

4. مسائل مربوط به سوء مصرف مواد مخدر

متأسفانه، مواد مخدر و الکل می توانند برای نوجوانان و خانواده های آنان به مشکلات جدی و خطرناکی تبدیل شوند. یک مشاور سوء مصرف مواد می تواند میزان مصرف ماده مخدر توسط نوجوان شما را ارزیابی کرده و به تعیین مناسب ترین دوره درمانی کمک کند. درمان فردی ، گروه درمانی ، سم زدایی یا درمان های دیگر بسته به شدت مشکلات یک نوجوان ممکن است گزینه های پیش رو برای بازگرداندن او به سلامتی جسمی و روانی باشد.

 

5. استرس

نوجوانان بیشتر از بزرگسالان و کودکان استرس میگیرند. نوجوانان به خاطر طیف وسیعی از مسائل از نگرانی برای گرفتن نمره خوب در امتحان گرفته تا نگرانی برای اتمام دوره تحصیلی خود دچار درجات مختلفی از استرس میشوند.

 

روانشناس و درمانگر می توانند به نوجوانان در یادگیری مهارت های مدیریت استرس کمک کنند ( چون این چیزیه که هر کسی در طول زندگی خودش تا آخر عمر بهش نیاز داره)

 

6. مباحث مربوط به مدرسه و مسائل اجتماعی

ضرب و شتم، نمرات غیرقابل قبول و موضوعات مرتبط با معلم، تنها معدودی از مشکلات مرتبط با مسائل اجتماعی است که بسیاری از نوجوانان آن را تجربه می کنند. نوجوانان اغلب مطمئن نیستند که برای کمک به چه کسی مراجعه کنند.

 

روانشناس می تواند به نوجوانان کمک کند و مهارتهایی به آنها یا دهند تا با موفقیت از عهده برقراری و مدیریت روئابط اجتماعی بر بیایند.

 

7. مشکلات حقوقی

دزدی، مصرف مشروبات الکلی زیر سن قانونی یا دعوا فقط برخی از دلایلی است که نوجوانان را با قانون دست به یقه میکند. درمان های روانشناسی به این نوجوانان کمک میکند تا مهارت های مقابله ای سالم را یاد گرفته و از این به بعد به قوانین بیشتر احترام بگذارند.

 

8. کاهش اعتماد و عزت نفس

درحالی که بیشتر نوجوانان اعتمادبنفس مطلوبی دارند، برخی از آن ها ممکن است از کمبود اعتماد به نفس و حتی عزت نفس رنج ببرند. کاهش مداوم اعتماد بنفس در نوجوانان و عدم درمان آن میتواند آن ها را به سمت مشکلاتی نظیر سوء مصرف مواد مخدر و ترک تحصیل سوق دهد.

 

روانشناس میتواند با کمک درمان های روانشناختی به تقویت عزت نفس و اعتماد بنفس نوجوان کمک کند.

 

9. تروما

چه اینکه تروما در نوجوان یک تجربه نزدیک به مرگ باشد یا یک تجاوز جنسی، رویدادهای آسیب زا می تواند تاثیرات متعددی روی زندگی حال و آینده نوجوان شما داشته باشد. درمان روانشناختی می تواند سطح مقاومت فرزندان شما را افزایش داده و تأثیر رویداد آسیب زا بر زندگی آن ها را کاهش دهد. مداخله زودهنگام می تواند برای کمک به نوجوان در بهبودی از شرایط آسیب زا موثر باشد.

 

10. غم و اندوه

نوجوانان اندکی متفاوت از بزرگسالان با اندوه روبرو می شوند و از دست دادن فرد مورد علاقه می تواند به خصوص در دوران نوجوانی بسیار دشوار باشد. درمان فردی، خانوادگی یا گروهی می تواند به نوجوانان کمک کند تا احساسات خود را مرتب کرده و بهتر با آن ها کنار بیایند.

 

نکات پایانی از وبسایت نسخه

اگر موضوعی خاص در ارتباط با مسائل روانشناختی نوجوان خود میبینید بهتر است از اقدامات فردی دوری کنید و چاره کار را به متخصصین بهداشت روان واگذار کنید. اگر نوجوان شما علاقه ای به درمان ندارد، نگران نباشید. زیرا بسیاری از نوجوانان از صحبت کردن با دیگران  درباره مشکلات خود خودداری میکنند.

 

در عوض نوجوان خود را تشویق کنید که برای چند جلسه درمانی به روانشناس مراجعه کند، ولی تصمیم نهایی برای مراجعه به مطب روانشناسان را به عهده خودش بگذارید. اگر نوجوان کاملاً از جلسه مشاوره امتناع ورزید، می توانید با یک درمانگر صحبت کنید