سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه باید درباره ویروس کرونا با بچه ها صحبت کنیم؟

چگونه باید درباره ویروس کرونا با بچه ها صحبت کنیم؟

 اسفند 26, 1398 Kamran Ahmadi نظرات

با وجود پحش گسترده ویروس کرونا در جهان و تبدیل شدن آن به یک بیماری پاندمیک و عالمگیر، شایعات و اطلاعات درست و غلت زیادی درباره آن وجود دارد. با به‌روز رسانی های دقیقه به دقیقه و آنی، جای تعجب نیست که این سیل اطلاعات باعث اضطراب و نگرانی زیادی در ما و همچنین بچه های ما شده است.

 

اگر در تلاش هستید که درباره چگونگی صحبت کردن درباره این ویروس با بچه های خودتان صحبت کنید تنها نیستید. برای کمک به شما در شروع این گفتگوی مهم، از متخصصان سلامت روان، روانشناسان کودک و متخصصان پیشگیری از بیماری خواسته ایم تا نکاتی را در مورد چگونگی گفتگو با بچه ها را به ما بگویند. روشی که بچه ها با آن آشنا باشند و چیزهایی که ما میگوییم را بهتر فهمیده و متوجه شوند تا اضطرابشان هم کم شود.

 

چند نکته اساسی برای صحبت کردن درباره کرونا با بچه های کوچک

ابتدا اضطراب خود را کنترل کنید و ریلکس باشید

بدون هیچ مقدمه ای و بدون وقفه بحث را شروع کنید

ببینید که بچه شما از قبل چه اطلاعاتی درباره ویروس کرونا دارد

با او همدل باشید

اطلاعات مبتنی بر واقعیت به او بدهید و او را تشویق به رعایت بهداشت کنید.

متناسب با سن و سالش با او صحبت کنید

به او بگویید که کارهای روزمره اش را همزمان با رعایت نکات بهداشتی انجام دهد.

سطح استرس او را بررسی کنید و به او در کاهش و یا مدیریت استرس کمک کنید.

ابتدا سطح اضطراب خود را بررسی کنید

دکتر روزن (Roseann Capanna-Hodge) یک متخصص سلامت روان کودکان در این باره میگوید: “با توجه به گزارش های لحظه به احظه همه رسانه ها در مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کروناویروس جدید، بسیار متداول است که بزرگسالان دچار اضطراب شوند و این برای بچه ها کاملاً قابل درک است که نگران خود و والدین خود باشند.

 

به دلیل احتمال افزایش نگرانی کودکان در خصوص والدین و اطرافیانشان، والدین ابتدا باید اضطراب خود را بررسی کرده و مدیریت کنند.

 

بچه ها هر کاری که بزرگسالان انجام میدهند را دنبال میکنند

بچه ها تا زمانی که ترس، هراس و اضطراب را در پدر و مادر خودشان نبینند نگران نیستند. بنابراین بسیار مهم است که در پیش چشمان کودکان به هیچ عنوان نگران نباشید و خود را کنترل کنید. بچه ها و مخصوصا نوجوانان به دنبال الگویی مطمئن در بحران ها و شرایط بحرانی میگردند. و والدین به عنوان نزدیک ترین و محتمل ترین الگوها شناخته میشوند. بچه ها بیش از اینکه به کسی توجه کنند رفتار والدین خود را بررسی میکنند. بنابراین والدین باید مراقبت باشند که ترس بر آن ها غلبه نکند. زیرا در این صورت در انجام مسئولیت های خود به مشکل بر خواهند خورد.

 

نکته مهم

 

بین ترسها و واقعیت ها تمایز قائل شوید، و همچنین بین نگرانی از کروناویروس و انجام اقدامات هوشمند تمایز قائل شوید.

 

مکالمه را با وقفه آغاز نکنید

به عنوان والدین و کسانی که صاحب فرزند هستیم، ??اغلب اولین فکر ما محافظت از آن ها  است. اما در مواردی مانند شرایط فعلی که کرونا در جهان بیماری ایجاد کرده است صداقت و ارائه اطلاعات واقعی بهترین دفاع از فرزندان است.

 

کودکان معمولاً می توانند حس کنند که استرس در خانه وجود دارد ، بنابراین پیشنهاد میشود بیشتر از سکوت یا عقب انداختن بحث با کودکان در خانه، با کودکان و سایر اعضای خانواده گفتگو کنید.

 

نکته مهم

 

ارائه آموزش در مورد  کووید-19 مانند سایر آموزشهای دیگری است که باید به فرزندتان اختصاص دهید. شما باید در مورد هر چیزی که لازم است با فرزندتان در حد فهمش صحبت کنید.

 

آنچه بچه ها از ویروس کرونا میدانند بسیار مهم است

از فرزند خود بخواهید تا آنچه که در مورد ویروس کرونای جدید می داند را به شما بگوید. آنها را تشویق کنید هر آنچه را که شنیده اند یا خوانده اند به اشتراک بگذارند. حتی اگر فکر میکنند چیزی که میدانند شایعه است. ممکن است بخواهید آنچه را که می گویند بنویسید، به خصوص اگر بیش از یک فرزند داشته باشید. اطلاعاتی که شما از این گفتگو جمع می کنید می تواند به شما کمک کند در ابتدا تعیین کنید که کدام حقایق بهتر است قبل از سایر اطلاعات در اختیار کودک قرار بگیرید.

 

با آن ها همدل باشید و از ترس هایشان وحشت نداشته باشید

ترس کودک شما ممکن است برای شما غیر منطقی یا غیرواقعی به نظر برسد ، اما این بدان معنی نیست که آنها، ترس هایشان را جدی نمیگیرند. هرچیزی که آن ها حس میکنند را جدی بگیرید. قبل از صحبت در مورد حقایق موجود، ابتدا به نگرانی های آنها گوش دهید و ببینید دقیقا از چه میترسند. با گوش دادن به آنها می توانید تعیین کنید که چگونه باید مکالمه را شروع کرده و هدایت کنید.

 

گاهی اوقات نگرانی کودکان معتبر است و بعضی اوقات می تواند بر اساس اطلاعات غلط باشد ، بنابراین صحبت کردن در مورد آن به والدین کمک می کند تا احساس بچه های خود را بهتر درک کنند.

 

مکالمه را فقط پیرامون حقایق ادامه دهید

تمام اطلاعاتی که به فرزند خود میدهید دقیقا باید از منبع موسخی باشد. این می تواند به حداقل رساندن سردرگمی کودک کمک کند. همچنین به او می آموزد که چگونه به جستجوی منابع دقیق و معتبر بپردازد.

 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی دو سازمان معتبر هستند. برای شروع کار، ما به 5 واقعیتی که این دو سازمان اطلاع رسانی کرده اند اشاره خواهیم کرد:

 

برخی از علائم کرونا مشابه آنفولانزا است. سرفه، تب و تنگی نفس 3 علامت اولیه کرونا هستند که میتواند در مورد کرونا نیز وجود داشته باشند.

کسانی که این 3 علامت را دارند باید به پزشک مراجعه کنند و مراقب باشند تا دیگران را آلوده نکنند.

سرفه و عطسه دو راه انتقال ویروس کرونا هستند

شستن دست ها به طور مرتب و عدم دست زدن به صورت میتواند به پیشگیری از کرونا کمک کند.

هنوز درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد اما آمار بهبود یافتگان زیاد است. این یعنی هر کسی که کرونا بگیرد لزوما جان خود را از دست نخواهد داد.

متناسب با سن و سال بچه ها با آن ها صحبت کنید

چگونگی بحث و مکالمه در مورد کرونا بسته به سن کودک متفاوت خواهد بود. اما در هر صورت باید طوری با آن ها صحبت کنید که متوجه حرفهایتان باشند. برای مثال شما میتوانید چند جمله زیر را با آن ها در میان بگذارید و یا از آن ها الگو بردارید:

 

“من بیرون چند نفر رو دیدم که ماسک زده بودند، زدن ماسک خیلی مهمه چون این کار باعث میشه میکروب ها به آدمای دیگه آسیبی نزنند”

شستن دست ها هم خیلی مهمه، چون میکروبای بد ممکنه روی دست های ما بنشینند و منتظر فرصت هستند تا وارد بدن ما بشن و ما رو مریض کنن. اما اگه دستمونو بشوریم میکروبا رو شکست میدیم.

اگر بچه های دارید که در مقطع راهنمایی یا دبیرستان هستند، بهترین روش این است که در مورد واقعیت ویروس کرونا صحبت کنید. که برای مثال کرونا  علائمی دارد که مشابه آنفولانزا هستند، اما در بعضی از افراد (عمدتا افراد مسن) می تواند شدیدتر باشند. همچنین حفظ بهداشت تاکید کنید.

 

زندگی روزمره خود را ادانه دهید

سازمان جهانی بهداشت اعلام میکند که در حین مبارزه و مقابله با ویروس کرونا همچنان به زندگی روزمره خودتان ادامه دهید. شما باید خودتان را سرگرم کنید تا دوره بیماری کاملا تمام شود و کودکان را نیز به ادامه زندگی منتهی در امنیت و ایمنی تشوبق کنید.

 

از رفتار بچه ها آگاه باشید

بسیاری از بچه ها دوست ندارند به صورت کلامی ترس ها و چیزهایی که در ذهنشان میگذرد را عنوان کنند. بسته به سن و سال، کودک شما ممکن است مهارت های ارتباطی داشته باشد تا درباره احساساتش با شما صحبت کند. اما بیشتر کودکان و نوجوانان نگرانی های خود را از طریق رفتارشان نشان می دهند. بنابراین باید علاوه بر زیر نظر گرفتن گفتارشان، رفتارهایشان را نیز زیر نظر بگیرید.

 

برخی از علائم استرس و اضطراب بچه ها در این وضعیت عبارتند از:

 

بیدار شدن از خواب

سردرد

درد معده

یا سایر اختلالان خواب

نکات پایانی از وبسایت نسخه

این مهم است که کودکان به جای شنیدن و یا دیدن اطلاعات غلط یا دروغین از همکلاسی ها یا بصورت آنلاین، اطلاعات صحیح و مفیدی در مورد کروناویروس را از والدین یا مراقبان خود بشنوند. اگرچه ممکن است در ابتدا مکالمه و باز کردن بحث با کودکان درباره کرونا دشوار باشد، اما به خاطر داشته باشید که بعد از آن، بهتر میتوانید درباره اقدامات پیشگیرانه صحبت کنید.